همه چیز درباره بن سای و انواع آن

هر چه بن‌سای به درخت اصیل خودش نزدیک‌تر و شبیه‌تر باشد، میزان ارزش و عمر آن نیز بالا‌تر می‌رود، البته می‌توان با روش‌های خاص، چین و چروک‌هایی روی تنه درخت بن‌سای ایجاد کرد یا آن را به شکلی خاصی فرم داد. اما عمر واقعی بنسای از روی پوست آن شناخته می‌شود. همه کارشناسان می‌دانند که پوست درخت کاج ۲۰ ساله با نمونه ۸۰ ساله آن چه تفاوت‌هایی دارد. همین تفاوت‌ها در بنسای کاج هم کاملا مشخص و ملموس است.

انواع بن سای

بن سای ها کلا به ۲ دسته تقسیم می شوند خزان دار ها و همیشه سبز‌ها. کاج جزو همیشه سبز‌ها و نارون، بلوط، ابریشم، سیب و … نمونه‌هایی از خزان‌دار‌ها به شمار می‌روند.

در مقابل گیاهان همیشه سبز معمولا چرخش کندتری در طبیعت دارند و برای زرد شدن و افتادن برگ‌هایشان به زمان بیشتری نیاز است. به‌صورت کلی، همیشه‌سبز‌ها آب کمتری نیاز دارند و خاکشان هم دانه درشت است.

بن سای خزان دار دارای رشد سریعتری هستند و نور و آب و خاک مقویتری نیاز دارند. از آنجایی که به بن سای خزان دار باید به موقع سرما داده شود تا به خواب زمستانی بروند نگهداریشان سخت تر است. بن سای های ایران بیشتر خزارن دار می باشند. نمونه ارزان بن سای ۲ تا ۳ سال عمر دارد و دارای یک تنه اصلی و تقریبا قطور با چند شاخه می باشد ولی بن سای واقعی باید  عمری فراتر از ۲۰ سال داشته باشد.

بنسای کوچک ارتفاعی کمتر از ۱۰ سانتی متر دارد و بنسای متوسط در اندازه های ۱۰-۳۰ سانتی متری می باشد. بنسای بزرگ هم ارتفاعی به بزرگی ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر دارد. پس درختان بنسای در ابعاد مختلف وجود دارند. برای اینکه یک بنسای زیبا و جذاب داشته باشید کافیست بذر درخت یا گیاهی که دوست دارید را تحت تاثیر غذا و نور و رطوبت قرار دهید. پس وقتی به درختی که کاشته ایم مواد مغذی کافی نرسد کوچک می ماند و این دقیقا هدف ما می باشد. و در مقابل اگر بنسای را در باغچه بکارید و خاک غنی و تغذیه خوب داشته باشد به درخت بزرگی تبدیل می شود.

بنسای بذر خاصی نداردT مثلا برای داشتن یک بن‌سای کاج، می‌توانید از بذر‌‌ همان گیاه کاج بهره ببرید. نگهداری از بن‌سای از‌‌ همان بذر شروع می‌شود. کار‌شناسان این رشته در‌‌ همان سال اول کاشت، ریشه‌هایش را هرس و آن را در شرایط خاص نگهداری می‌کنند تا درخت زیاد رشد نکند و مینیاتوری باقی بماند.

یک پیام بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.موارد الزامی هست

WC Captcha 69 + = هفتاد هفت