تأثیر موسیقی بر رشد گل و گیاهان

تحقیقات نشان داده‌اند که هر صدایی، توانایی تحریک رشد گیاهان را دارد! در یک مطالعه، گیاهانی که 6 ساعت در روز در معرض صداها قرار داشتند، رشد بیشتری نسبت به گیاهان در گروه کنترل (بدون صدا) نشان دادند. با این حال، همان تحقیقات نشان دادند در حالی که موسیقی به رشد گیاهان کمک می‌کند، اما از صداهای غیرموسیقی موثرتر نیست. به عبارت دیگر، گیاهان بین موسیقی و سایر صداها تمایز قائل نیستند. با این حال، موسیقی می‌تواند به رشد گیاهان کمک کند. این بین معنی نیست که صداهای بلند و ناهنجار نیز به رشد گیاهان کمک می‌کنند،‌ بلکه منظور از صداهای غیرموسیقی، حرف زدن با گل‌ها، صدای پرندگان و … است.

چگونگی تأثیر موسیقی بر رشد گل و گیاهان

علت دقیق تأثیر موسیقی بر گیاهان مشخص نیست. چند سال پیش، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، مکانیسم سیگنالی را کشف کردند که باعث کنترل روزنه گیاهان می‌شود. دو سلول تشکیل‌دهنده روزنه از سلول‌های ویژه‌ای (سلول‌های محافظ) تشکیل شده که با فرکانس رزونانس کلسیم تنظیم شده‌اند. هنگامی‌ که در معرض این فرکانس قرار بگیرند، این روزنه‌ها بسته می‌شوند، اما اگر دقیقاً در معرض همان فرکانس نباشند، سلول‌ها طی یک ساعت دوباره باز خواهند شد. حتی اگر غلظت کلسیم به اندازه کافی زیاد باشد که روزنه‌ها به طور معمول بسته شوند، باز هم این اتفاق میفتد.

هنگامی‌ که موسیقی خاص، صداهای بلند یا آواز پرندگان برای گیاهان پخش شوند، در حالی که دقیقاً با فرکانس رزونانس کلسیم یکسان نباشند، روزنه‌ها پس از گذشت زمانی کوتاه باز خواهند شد، حتی اگر گیاه آن‌ها را تحت شرایط عادی بسته نگه دارد.آزمایش‌ها نشان داده‌اند که در صورت باز بودن روزنه‌های گیاهان، کود به کار رفته برای گیاه، تأثیر بیشتری بر رشد آن خواهد داشت. این کاملاً منطقی است، زیرا گیاهان کود را از طریق روزنه‌های خود جذب می‌کنند. ترکیبی از فرکانس و کود برای بسیاری از گیاهان مختلف می‌تواند به کار رود.البته هنوز در این روش، زوایای پنهانی وجود دارد. اگر روزنه‌ها مجبور شوند باز بمانند، گیاه قادر به کنترل میزان آب از دست رفته در اثر تعریق نخواهد بود و بنابراین خطر کم‌آبی را به همراه دارد. در نتیجه قرار گرفتن گیاه شما در معرض موسیقی بیش از 3 ساعت در روز می‌تواند سلامتی آن را به خطر بیندازد.

چگونه گیاهان صداها را می‌شنوند؟

اگر گیاهان گوش ندارند، موسیقی چگونه می‌تواند بر رشد گیاه تأثیر بگذارد؟

تصور می‌شود که گیاهان ممکن است دارای «گیرنده‌های مکانیکی» باشند که به فشار پاسخ می‌دهند. امواج صوتی از مولکول‌های هوای فشرده تشکیل شده‌اند. در انسان، گیرنده‌های مکانیکی موجود در گوش‌ها می‌توانند امواج صوتی را به صورت فشار تشخیص دهند، زیرا هر موج به گوش داخلی برخورد می‌کند. اگر گیاهان گیرنده‌های مشابهی داشته باشند، آن‌ها نیز می‌توانند به تغییرات در امواج صوتی، مانند موسیقی، پاسخ دهند.

برای توضیح اینکه چگونه ممکن است گیاهان بشنوند، بیایید ببینیم که چگونه انسان، صدا را دریافت می‌کند و می‌شنود. صدا به شکل امواج منتقل می‌شود که از طریق یک محیط مانند هوا یا آب عبور می‌کند. امواج باعث لرزش ذرات در این محیط می‌شوند. هنگامی‌ که رادیوی خود را روشن می‌کنید، امواج صوتی، ارتعاشاتی در هوا ایجاد می‌کنند که باعث لرزش پرده گوش شما می‌شود. این انرژی فشار به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود تا مغز بتواند آن را به چیزی که شما به عنوان صداهای موسیقی درک می‌کنید، تبدیل کند.پروتوپلاسم، ماده زنده شفافی که همه حیوانات و سلول‌های گیاهی از آن تشکیل شده‌اند، در حالت حرکت مداوم قرار دارد. ارتعاشات دریافت‌شده توسط گیاه ممکن است حرکت پروتوپلاسمی در سلول‌ها را سرعت بخشد. سپس این تحریک می‌تواند روی سیستم تأثیر گذاشته و عملکرد آن را بهبود ببخشد، مانند تولید مواد مغذی که یک گیاه قوی‌تر و بهتری تولید می‌کند.

همانطور که از نتایج مطالعات مشخص است،‌ گیاهان نیز مانند انسان‌ها می‌توانند بشنوند و به صداها، واکنش نشان دهند. بدین ترتیب، حواستان به تأثیر موسیقی بر رشد گل و گیاهان خود باشد و آن را نادیده نگیرید. با این حساب، شاید اگر بیست سال دیگر بگویید گیاهان گوش ندارند، مردم به این حرف شما بخندند! از اینکه با گل کیش همراه بوده اید سپاسگزاریم.

یک پیام بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.موارد الزامی هست

WC Captcha هشت + = ده